Do końca 2020 roku do Gdańska przyjedzie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamówi dodatkowe pojazdy. Na gdańskich torach pojawi się więc 15 nowych Jazzów w tym roku i kolejnych 15 w przyszłym. Będą to pojazdy dwukierunkowe, klimatyzowane, fabrycznie nowe i komfortowe dla kierujących i pasażerów, a także wyposażone w defibrylatory AED.

 

 

Dodatkowe tramwaje

 

Spółka GAiT skorzystała z opcji z umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym zeszłego roku. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. Oznacza to, że do końca 2020 roku do Gdańska trafi kolejnych 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

 

 

Kary za opóźnienia przeznaczone na nowe tramwaje

 

Bydgoski producent musi się liczyć z karami za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów. Termin dostawy pierwszej transzy (5 sztuk), zgodnie z umową minął 15 stycznia 2019 roku. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki. Umowa przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj – 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego – 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia.

 

Naliczone przez GAiT kary dla bydgoskiego producenta za opóźnienia w dostawie tramwajów będą przeznaczone na zakup pojazdów zamówionych w opcji dodatkowej.

 

Szacujemy, że kary te pokryją koszty przynajmniej dwóch nowych Jazzów. W ten sposób niedogodności, przynajmniej częściowo, zamienią się w przydatne rozwiązania – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.

 

Jak zapewnia Pesa, pierwsze tramwaje mają być dostarczone do Gdańska do końca lipca tego roku, kolejne w transzach do końca listopada. Tramwaje zamówione dodatkowo mają być gotowe do końca 2020 roku.

 

 

Bezpieczne i wygodne

 

Nowe gdańskie Jazzy Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. Każdy pojazd pomieści 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju będą ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerka będą wandaloodporne. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a. Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). Tramwaje będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.

 

Pragniemy, aby gdański transport był wizytówką miasta – nowoczesnego, komfortowego, bezpiecznego. Pesy są cenione przez pasażerów i mam nadzieję, że większa ich liczba zachęci większą liczbę gdańszczan do wybierania właśnie tego środka lokomocji – podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za komunikację miejską.

 

 

Wygodne miejsce pracy

 

Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.

Skip to content