
Wkrótce w gdańskich barwach! To hasło towarzyszyć będzie autobusowi elektrycznemu MAN Lion’s City E, który od wtorku 20 czerwca do 28 czerwca przemierzać będzie ulice naszego miasta. Jego obecność w Gdańsku to zapowiedź tego, co czeka nas już wkrótce! Jesienią tego roku gdańską flotę autobusową zasili 18 autobusów elektrycznych tej marki, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych.
Dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zamiast tradycyjnego paliwa, pojazdy elektryczne przyczynią się do redukcji zanieczyszczenia powietrza, a także zmniejszą hałas, tworząc bardziej komfortowe środowisko dla mieszkańców.
– W Gdańsku myślimy o przyszłych pokoleniach i konsekwentnie wymieniamy tabor autobusowy na taki, który jest bardziej przyjazny środowisku, czyli nisko lub zeroemisyjny – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Od ubiegłego roku po naszych ulicach jeżdżą mini autobusy Karsan, które są pierwszymi elektrycznymi pojazdami w naszej flocie. Autobusy elektryczne marki MAN na ulice naszego miasta wyjadą jesienią tego roku. Całkowity koszt ich zakupu to ponad 50 milionów złotych, a na ten cel ubiegamy się o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do 30 czerwca czekamy także na oferty w postępowaniu na długoterminowy najem autobusów napędzanych wodorem – dodaje prezydent.

Ekologiczny transport publiczny w Gdańsku
Obecność autobusu w dniach 20-28 czerwca na gdańskich liniach, to zapowiedź tego, co czeka nas już wkrótce! Jesienią tego roku gdańską flotę autobusową zasili 18 autobusów elektrycznych tej marki, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych.
W dniach 20 – 28 czerwca autobus pojawi się kolejno na liniach: 127, 115, 227, 112, 199, 162, 154 i 210.
W ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły 3 autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Od września ubiegłego roku obsługują one obszar Starego i Głównego Miasta. Łączny koszt inwestycji obejmującej dostawę tych pojazdów wraz z trzema ładowarkami, urządzeniami i sprzętem do diagnostyki oraz napraw to 3,9 mln zł netto.
A jeszcze w tym roku flotę zasili kolejnych 18 autobusów elektrycznych, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych marki MAN Lion’s City E. Wartość zamówienia to 50,4 mln zł netto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 17 kwietnia złożony został wniosek o dotację w wysokości 100 procent kosztów, ostateczna wysokość dofinansowania zależy od decyzji NFOŚiGW.

Pojazdy ładowane na zajezdni
Na terenie zajezdni autobusowej GAiT powstaje stacja ładowania pojazdów elektrycznych przeznaczona do ładowania 18 autobusów, które dotrą do Gdańska jesienią 2023 roku.
– Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizować będzie jako pierwsze duże miasto w Polsce. Zdecydowaliśmy się na zakup floty, której zasięg pozwoli na to, by cała praca przewozowa w ciągu dnia była realizowana na jednym ładowaniu – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto, na którą pozyskaliśmy dofinansowanie z NFOŚiGW w wysokości 3,4 mln zł.
Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele. Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów. Ponadto, co istotne pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w użytecznym zasięgu pojazdu, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania. Dodatkowo ładowanie pojazdów w zajezdni, a więc brak konieczności ładowania pojazdów na mieście, nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania. Przyjęty przez Gdańsk system ładowania daje także możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Autobusy wodorowe dla Gdańska
Gdańsk konsekwentnie buduje ekologiczną flotę autobusową. Procedowany jest obecnie przetarg na długoterminowy najem 10 autobusów o standardowej długości zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy mają się pojawić na ulicach Gdańska już w przyszłym roku, a wozić pasażerów przez dziesięć lat.
Wyłonione w przetargu pojazdy zasilane mają być wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy.
Oferty składać można do 30 czerwca.
Pojazdy GAiT komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane, przystosowane zostaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się będzie wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących, wszystkie kolumny i poręcze producent wykona w kolorze żółtym, a przyciski opisze w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
– Nowe elektryczne pojazdy standardowe oraz przegubowe zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa – mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT ds. operacyjnych. – Będą to system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystent martwego pola, który będzie informował i ostrzegał kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane zostaną w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED zaprojektowane zostanie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
– Awaryjność komunikacji miejskiej w Gdańsku spadła do naprawdę rekordowo niskiego poziomu, w porównaniu do innych dużych miast Polski i Europy – mówił Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. – Patrząc na wszystkie niskopodłogowe autobusy i tramwaje, najnowocześniejszy tabor, to naprawdę jako Gdańsk możemy być dumni z tego, że jesteśmy w czołówce dużych europejskich, w tym polskich miast, jeśli chodzi o komunikację miejską i o jakość taboru. Jeśli chodzi o kwestie autobusów elektrycznych, to uważamy, że to bardzo dobry kierunek, żeby te autobusy były ładowane właśnie w nocy. Warto zainwestować w taki tabor, który będzie później dobry w użytkowaniu i tutaj wszelkie oszczędności, które sprowadzały się do kupienia autobusów o mniejszym zasięgu, zemściłyby się prędzej czy później przy ich użytkowaniu.