To ważny krok w rozwoju zrównoważonego i ekologicznego transportu, to również ważny krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Gdańsku. 6 września miasto uruchomiło postępowanie przetargowe na zakup 30 nowych autobusów elektrycznych. Ich zakup zostanie dofinansowany kwotą 90 mln złotych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nowe pojazdy pojawią się do końca 2025 roku.
Ogłoszony przetarg obejmuje dostawę 30 autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną, w tym 18 autobusów standardowych i 12 przegubowych. Nowe pojazdy gdańską flotę zasilić mają do końca przyszłego roku.
– 90 milionów złotych – takie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy uzyskał Gdańsk na zakup 30 autobusów elektrycznych. Mamy nadzieję, że oferta przetargowa także będzie korzystna i zmieści się w tej kwocie – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nie tak dawno spotkaliśmy się, prezentując autobusy napędzane wodorem. Przypomnę również, że w naszej flocie mamy już 21 autobusów elektrycznych. Krok po kroku, takimi właśnie zakupami, chcemy unowocześnić całą naszą flotę autobusową. Wszystko po to, żeby komunikacja w naszym mieście była bezpieczna, komfortowa, a przy tym przyjazna dla środowiska.
Autobusy o dużym zasięgu
Wyłonione w przetargu autobusy mają charakteryzować się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.
– Postępowanie przetargowe już zostało ogłoszone, a na oferty czekamy do 8 października. Mam nadzieję, że uda się to sprawnie przeprowadzić i pojazdy dotrą do nas w ciągu roku, tak by pod koniec przyszłego roku wozić pasażerki i pasażerów naszego miasta – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – W wymogach formalnych zaznaczyliśmy, że minimalny zasięg tych autobusów powinien wynosić 250 km. Tyle minimum będą przejeżdżać na jednym ładowaniu, a ładowane będą na naszej stacji. Obecnie posiada ona 18 punktów ładowania, ale już teraz planujemy rozbudowę o kolejne 6 stanowisk. Ta liczba zdecydowanie wystarczy na obsługę wszystkich naszych elektrycznych pojazdów, gdyż ładowanie jednego autobusu zajmuje około 3-4 godz.
Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni, to rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizuje, jako pierwsze duże miasto w Polsce. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany jest z systemami informatycznymi GAiT, co oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu skorelowane jest z godziną jego wyjazdu z zajezdni.
Rozbudowa taboru o nowoczesne pojazdy
Dzięki dofinansowaniu na zakup autobusów Gdańsk zrealizować może ambitny plan zakupu nowoczesnego taboru. To pokaźna inwestycja, która przyniesie realne korzyści dla miasta i jego mieszkańców.
Zgodnie z założeniami, autobusy mają zostać dostarczone już rok od podpisania umowy. To oznacza, że już wkrótce mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnych i ekologicznych środków transportu, które zmienią oblicze komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że w ostatnich latach tabor naszej gdańskiej komunikacji mocno się zmienił.
W ostatnim latach gdańską flotę zasiliło 21 elektrycznych autobusów. A od lipca tego roku dołączają do niej także autobusy napędzane zielonym wodorem – spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakupiła łącznie 10 takich autobusów.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.