Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydzierżawi 48 nowych autobusów, które pojawią się na miejskich trasach nie później niż w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. W przetargu wpłynęła jedna oferta od Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z usługami utrzymania technicznego to ponad 117 mln zł brutto.
GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami.
Nowe i z obsługą
Zgodnie z wymogami, autobusy będą nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy, nie mogą być używane. Autobusy będą wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI. EvoBus Polska dostarczy Mercedesy -Benz Citaro – identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (będą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej).
W cenie jest również utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę, przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:
• obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);
• naprawy eksploatacyjne;
• naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;
• naprawy powypadkowe;
• naprawy będące następstwem wandalizmu;
• naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;
• czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.
Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. to 117.396.731,36 zł brutto – w tym wartość najmu autobusów na 8 lat: 90.680.908,09 zł brutto i wartość utrzymania technicznego w okresie najmu przez 8 lat: 26.715.823,26 zł brutto.
Priorytet: pasażerowie
– Atutem i główną ideą dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania, jest zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w to pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst. Dzierżawa jest tu doskonałym rozwiązaniem.
Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat.
– Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. – Z modelu dzierżawy taboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.