Gdańskie Autobusy i Tramwaje wprowadzają najświeższe rozwiązania w oprogramowaniu systemu informacji pasażerskiej, dzięki temu pojazdy GAiT zyskują nowe udogodnienia dla pasażerów. Najnowszym z nich jest system zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej. Celem tego systemu jest udostepnienie pasażerom informacji, w realnym czasie, o możliwych przesiadkach na inne środki transportu, takie jak: tramwaje, autobusy GAiT i BPTour oraz pociągi SKM i PKM, w okolicy przystanku, do którego dojeżdżają.
Nowy system wprowadzany będzie sukcesywnie w pojazdach GAiT wyposażonych w ekrany LCD. Obecnie w ekrany LCD wyposażonych jest ponad 80 proc. tramwajów i 50 proc. autobusów. W ciągu dwóch lat wszystkie tramwaje będą już posiadać ekrany LCD – wyposażane są w nie bowiem podczas modernizacji, a te cały czas są sukcesywnie prowadzone. Wzrośnie także liczba autobusów wyposażonych w ekrany LCD – wyposażone są w nie wszystkie nowe pojazdy, a już wkrótce flotę autobusową zasili 18 nowych autobusów elektrycznych.
Jakich informacji dostarcza pasażerowi system zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej?
- dostępne przesiadki w ciągu najbliższych 15 minut – czas w minutach do odjazdu:
– z aktualnego przystanku – przesiadki powyżej 1 minuty (czas na przesiadkę)
– z okolicznych przystanków do 200 m – przesiadki powyżej 3 minut (czas na dojście) - rodzaj środka transportu (tramwaj, autobus, SKM, PKM) – oznaczony symbolem graficznym
- nr linii i kierunek
- w czasie ekspozycji listy przesiadek na danym przystanku wyświetlana jest mapa sytuacyjna z lokalizacją przystanków przesiadkowych BUS, TRAM, SKM, PKM.
Jak działa ten system?
Głównym elementem systemu są usługi pobierające dane z zewnętrznych źródeł danych. Codziennie o zadanej godzinie pobierane są nowe dane rozkładów jazdy i lokalizacji przystanków, które następnie są przetwarzane i zapisywane w bazie danych. Na podstawie pobranych danych (PKM, SKM, Tristar) oraz danych GAiT usługa znajdująca się na serwerze komunikacyjnym udostępnia dane dla tablic. Tablica każdego pojazdu zbliżającego się do przystanku sprawdza na serwerze aktualne odjazdy i prezentuje pasażerom rzeczywiste (dynamiczne) czasy odjazdów SKM, PKM, tramwajów i autobusów.
System dostarcza informacje na temat wszelkich możliwych przesiadek dostępnych w okolicy, a nie tylko z przystanku docelowego. To odróżnia go od innych systemów przesiadkowych w Kraju.
Jakie jeszcze udogodnienia dla pasażerów wprowadzane są w pojazdach GAiT?
W ramach modernizacji i napraw głównych w pojazdach montowane są rozwiązania zastosowane w najnowszych pojazdach GAiT, takie jak wewnętrzne boczne tablice wyświetlające trasę linii. Pasażer może w ten sposób śledzić w czasie rzeczywistym na jakim przystanku pojazd się znajduje i do jakich przystanków zmierza.
Pojazdy Gdańskich Autobusów i Tramwajów zyskują nowe funkcjonalności dzięki wprowadzaniu przez spółkę najświeższych rozwiązań w oprogramowaniu systemu informacji pasażerskiej. Taką nową funkcjonalnością jest także przydatna pasażerom informacja o czasie podroży od aktualnego przystanku do kolejnych przystanków na trasie. To nowe udogodnienie dla pasażerów jest obecnie sukcesywne wdrażane w pojazdach GAiT.