Najstarszy z historycznych pojazdów GAiT to tramwaj konny z 1873 roku. Jest to drugi wiekiem z oryginalnych egzemplarzy zachowanych w Europie. Pierwsza linia tramwaju konnego miała długość 10 km. Do jej obsługi zakupiono 25 wagonów i ponad 100 koni.
W 1873 roku tramwaje konne połączyły Śródmieście z Wrzeszczem i Oliwą, jednak prace nad realizacją pierwszej linii tramwajowej w Gdańsku Niemieckie Towarzystwo Tramwajów Konnych rozpoczęło już w 1871 roku. Trasa miała długość 10 kilometrów i składała się z jednego toru, na którym znajdowało się kilka mijanek. Przestrzeń między szynami została wybrukowana, tak aby była wygodna dla koni. Na końcu linii, w gdańskiej Oliwie, na dzisiejszym skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Pomorskiej została zbudowana pierwsza zajezdnia tramwajowa z przestronną stajnią, która mogła pomieścić 160 koni. Zakupiono łącznie 25 wagonów, a 18 wagonów sprowadzonych z Hamburga było dwupoziomowych z 46 miejscami siedzącymi.
Pojazdy miały 7 metrów długości i 2 metry szerokości. Wagon jednopoziomowy ważył około 3000 kg i miał 36 miejsc siedzących. Po zmroku wozy były oświetlane lampami karbidowymi i olejowymi umieszczonymi za plecami woźnicy. Jak informuje „Danziger Zeitung”, oficjalne otwarcie pierwszej trasy tramwaju konnego nastąpiło w czerwcu 1873 roku. Opłaty za przejazd pobierał konduktor . Bilet kosztował od 1 do 3 srebrnych groszy w zależności od długości przejechanej trasy. Nocne przejazdy, między godziną 23 a 24, były dwukrotnie droższe