Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na długoterminowy najem dziesięciu autobusów miejskich standardowych, zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy zasilić mają flotę GAiT już w przyszłym roku, a gdańskie linie obsługiwać przez dziesięć lat.
– Zgodnie deklaracją, złożoną na początku ubiegłego roku, naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi. W 2022 roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii pozyskać chcemy kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane „zielonym wodorem” – mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Zeroemisyjność i wysoki zasięg
Wyłonione w przetargu pojazdy zasilane mają być wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy.
– Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego budujemy gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku i mieszkańcom, redukujemy hałas i emisję Co2. Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po naszym mieście odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje – podkreśla wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.
Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu. – Taki zasięg pozwala na wykonywanie 90 procent zadań autobusowych w gdańskiej sieci, autobusy wodorowe będzie więc można spotkać na terenie całego miasta – mówi wiceprezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów ds. Operacyjnych, Jerzy Wiatr. – Niewątpliwym plusem pojazdów zasilanych wodorem jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do autobusów spalinowych – dodaje wiceprezes.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Najem z pełną obsługą serwisową
Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych zielonym wodorem.
– Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych. Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów. Ich efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu pojazdów – decydujące były tu koszty ich eksploatacji. A także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu, który ze względów ekonomicznych jest zdecydowanie bardziej korzystny, niż najem na krótszy czas – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Maciej Lisicki.
Najem obejmować ma pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy, zobowiązany będzie do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe); naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe; naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane „zielonym wodorem” autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.
– Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Do czynienia mamy bowiem z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. I co niezwykle istotne, paliwo do tych pojazdów jest jeszcze trudno dostępne – mówi Maciej Lisicki. – Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo oraz należyte utrzymanie autobusów ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Natomiast bez wątpienia jest to technologia, z której warto korzystać, i którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej, ponieważ jest ona bardzo przyjazna środowisku i mieszkańcom – dodaje prezes GAiT.
Płatność za kompleksową usługę finansowana będzie z bieżących własnych środków spółki pochodzących z wpływów za wykonywane usługi i regulowana w rozliczeniu comiesięcznym.
Dostawy pojazdów mają odbywać się w transzach. Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Oferty składać można do 14 lipca 2023 roku, do godz. 9.00.
AKTUALIZACJA: Termin składania ofert został zmieniony – oferty składać można do 30 czerwca, do godz. 9.00.