
Po dwóch latach i przed terminem – 4 marca oficjalnie otwarta została Nowa Warszawska. Dwukilometrowa trasa tramwajowa połączyła pętlę Ujeścisko z al. Havla. Uroczystemu otwarciu nowej trasy towarzyszył piknik i pierwsze przejazdy tramwajowe. Od 5 marca tramwaje Nową Warszawską jeżdżą już regularnie.

Jedną z głównych atrakcji podczas uroczystego otwarcia Nowej Warszawskiej, były pierwsze bezpłatne przejazdy nowym torowiskiem. Mieszkańców w pierwszą podróż po nowej trasie zabrały cztery tramwaje – w wersji kulturalnej, jubileuszowej, ekologicznej i sportowej.
Nowa Warszawska
Umowa na budowę trasy tramwajowej Nowa Warszawska została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca 2021 r. Całkowity czas budowy od podpisania umowy do pierwszego przejazdy z pasażerami wyniósł więc dwa lata i jeden miesiąc. Wykonawcą prac było konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner.
W ramach inwestycji powstała dwukilometrowa nowa linia tramwajowa wraz z chodnikiem i drogą dla rowerów, ale to nie wszystko. Przebudowano w miejscu przebiegu linii tramwajowej również układ drogowy. Newralgicznym punktem jest skrzyżowanie Nowej Warszawskiej z al. Havla. Moment podłączania torów był dużym wyzwaniem dla organizatorów komunikacji w Gdańsku.
Na nowej trasie zamontowano 110 słupów trakcyjnych. Przebudowany został także przystanek tramwajowy „Przemyska”, z którego będą korzystać również autobusy.
Koszt inwestycji wyniósł prawie 60 mln złotych. Nową Warszawską zrealizowano w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 – 2020. Środki unijne to blisko 40 mln zł.
Od niedzieli, 5 marca tramwaje jeżdżą już nową trasą regularnie.
Rozkłady jazdy oraz informacja o zmianach obowiązujących od 5 marca dostępne są na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.