W sobotę, 17 listopada, na gdańskie tory wyjechał zabytkowy tramwaj. Wsiąść do niego mógł każdy: młody, starszy, całe rodziny. Pojazd był jednym z elementów akcji realizowanej pod hasłem „Weź bilet i skasuj długi”. To odpowiedź Miasta na narastający od kilku lat problem społeczny, jakim stały się zadłużenia mieszkańców.

 

 

 

Gdańsk. IV Gdański Dzień Bez Długów, porady prawne w tramwaju na trasie Strzyża PKM – Siedlce. Fot. G. Mehring/gdansk.pl

 

 

 

Założenie „tramwajowej” akcji było takie, by osoby, które stoją i czekają na przystankach, po załatwieniu swoich codziennych spraw, w tym sobotnich zakupów, widząc specjalnie oznakowany zabytkowy tramwaj, po prostu do niego wsiadły.

 

– Przejazd tym tramwajem był bezpłatny. Każdy, kto wszedł do pojazdu, otrzymywał od nas materiały informacyjne, z których można dowiedzieć się m.in. kto, co, i czym się zajmuje. Wręczaliśmy też „bilety”, które są de facto zaproszeniem do Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego. Ma on formę wizytówki, którą każdemu można przekazać – bo jeżeli nawet my nie mamy problemów finansowych, to może ma je ktoś w rodzinie lub wśród znajomych – podkreśla Piotr Puchalski z Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych.

 

 

 

Gdańsk. IV Gdański Dzień Bez Długów, porady prawne w tramwaju na trasie Strzyża PKM – Siedlce. Fot. G. Mehring/gdansk.pl

 

 

 

Do tramwaju wsiadały osoby, które faktycznie miały pewne problemy finansowe, ale i takie, które… były po prostu ciekawe samej akcji. W zabytkowym pojeździe dyżurowali m.in. adwokaci i pracownicy wspomnianego wyżej Centrum.

 

 

– Udzielono kilku porad z zakresu odszkodowań, kosztów sądowych i nakazem zapłaty. Była też osoba, która dopytywała o kwestię długów spadkowych. Na ogół były to „szybkie” pytania, a więc na zasadzie: pytanie – odpowiedź, a nie kompleksowe rozpatrzenie. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę specyfikę naszego „punktu informacyjnego”, czyli przemieszczającego się tramwaju. Tutaj za bardzo nie było też miejsca, by wchodzić w bardzo intymne sfery życia naszych pasażerów. Było natomiast sporo osób, które mówiły: „dziękujemy za namiary do was, przyjdziemy na pewno” – podsumowuje Puchalski.

 

 

 

Gdańsk. IV Gdański Dzień Bez Długów, porady prawne w tramwaju na trasie Strzyża PKM – Siedlce. Fot. G. Mehring/gdansk.pl

 

 

 

Tematem przewodnim tegorocznej akcji było zadłużenie konsumenckie. I właśnie w tej kwestii kilka osób przyszło z nakazami zapłaty. Były to głównie osoby, które skorzystały z tzw. pożyczek czy kredytów chwilówek.

 

 

 

Gdańsk. IV Gdański Dzień Bez Długów, porady prawne w tramwaju na trasie Strzyża PKM – Siedlce. Fot. G. Mehring/gdansk.pl

 

 

 

 

Więcej informacji na portalu gdansk.pl

Skip to content