firma przewozowa „Thiel, Goldwied und Hadlich” wprowadziła jako pierwszy środek transportu miejskiego na trasie Gdańsk – Sopot omnibus konny
Uruchomienie pierwszej linii tramwaju konnego
Przejęcie majątku firmy berlińskiej przez firmę „Otto Braunschweig” i „Oskar Kupferschmidt” z Gdańska – dalszy rozwój połączeń
Powstanie firmy „Danziger Strasseneisenbahn”
Podjęto decyzję o elektryfikacji gdańskich tramwajów. Firma „AEG” z Berlina wykupiła firmę „Danziger Strasseneisenbahn”
Przebudowano tory, dokonano montażu sieci trakcyjnej oraz budowy elektrowni. Do końca 1896 zelektryfikowano wszystkie linie tramwaju konnego
„AEG” przekazała tramwaje pod administrację firmy „Allgemeine Strassen- und Eisenbahngesellschaft” z oddziałem w Gdańsku
Powstała równoległa firma w Nowym Porcie: „Danziger Elektrische Strassenbahn” (Gdańskie Tramwaje Elektryczne)
Obie działające firmy tworzą spółkę akcyjną „Danziger Elektrische Strassenbahn AG” z siedzibą we Wrzeszczu
Firma „Danziger Verkehrsgesellschaft” uruchomiła pierwszą linię autobusową z Gdańska do Sopotu
Włączenie firmy „Danziger Verkehrsgesellschaft” pod zarząd „DES AG”
Uruchomienie nowej zajezdni we Wrzeszczu (przy ul. Wita Stwosza)
Powstała spółka akcyjna „Verkehrsbetriebe Danzig – Gothenhafen AG” w skład której wchodzi „DES AG”
Powstanie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, odbudowa infrastruktury oraz ponowne uruchomienie tramwajów
Połączenie dotychczas samodzielnych przewoźników miejskich w Gdańsku, Gdyni i Sopocie w jedno przedsiębiorstwo „Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk – Gdynia” (MZK G-G)
Powstanie nowego przedsiębiorstwa „Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk – Gdynia” (WPK G-G). Dostawa pierwszych wagonów typu „N” (17 sztuk) i „ND” (20 sztuk)
Rozpoczęcie eksploatacji wagonów typu „102N” i „102Na” (łącznie Gdańsk otrzymał 55 sztuk)
Nastąpiło przekształcenie WPK G-G w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku (do 1975 obejmuje swoją administracją również tramwaje w Elblągu)
Dostawa tramwajów szybkobieżnych typu 105N
Zakończenie eksploatacji wagonów typu „102N” i unifikacja taboru tramwajowego. Od tego momentu na trasę wyjeżdżają wyłącznie tramwaje typu „105N”
Podział WPK: w Gdańsku utworzone zostaje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej
Przekształcenie PKM w zakład budżetowy pod nazwą Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku
Wprowadzenie do eksploatacji autobusów marki Mercedes 0405N
Dostawa 2 pierwszych tramwajów 11%- niskopodłogowych typu 114Na
Wprowadzenie do eksploatacji autobusów marki Neoplan: 11 pojazdów typu 4020/3 i 23 typu 4016
Rozpoczęcie eksploatacji 100%-niskopodłogowych tramwajów typu NGd99
Wprowadzenie do eksploatacji 4 autobusów marki Solaris URBINO 12
zakup 6 autobusów marki Solaris URBINO 18, które wprowadzono do eksploatacji w roku 2004
Przekształcenie ZKM w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.