Tramwaj Moderus Gamma, który przez 12 tygodni woził gdańszczan, 15 grudnia zakończył eksploatację testową. Wyróżniający się spośród innych, niebieski, w pełni niskopodłogowy pojazd o numerze taborowym 4001 w trakcie testów w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje głównie obsługiwał wymagającą linię nr 6. Jest to jedna z najdłuższych tras, licząca ponad 35 km, o nachyleniu wzniesień do 5,6%, prowadząca z przystanku Łostowice Świętokrzyska do Jelitkowa. Pojazd w Gdańsku przejechał łącznie ponad 8 400 km, a gotowość techniczna tramwaju była bliska 100%.

 

 

Fot. Michał Franczyk

 

 

 

Głównym założeniem producenta było sprawdzenie jak Moderus Gamma będzie sprawował się w innych, niż poznańskie, warunkach oraz zebranie cennych uwag i spostrzeżeń zarówno ze strony motorniczych, obsługi technicznej zajezdni, ale i samych pasażerów.

 

 

– Tramwaj sprawdził się doskonale w Gdańsku. Początkowo umowa zakłada dwutygodniowy okres eksploatacji. Sukcesywnie jednak okres ten wydłużał się, finalnie do 2,5 miesiąca – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.

 

 

Tramwaj zebrał szereg pochlebnych opinii. Podkreślany był wysoki komfort podróży Moderusem Gamma, uzyskany m.in. dzięki systemowi pneumatycznego zawieszenia. Grupa motorniczych również pozytywnie wypowiadała się o Gammie:

 

 

– Bardzo dobrze rozplanowana kabina motorniczego, do tego wygodny fotel, co jest niezwykle ważne w naszej pracy. Szkoda, że Gamma nie została z nami dłużej – mówi jeden z motorniczych GAiT, który prowadził tramwaj.

 

 

Poza ergonomią kabiny, motorniczowie chwalili również wielofunkcyjne podłokietniki oraz intuicyjne menu panelu komputera sterującego pojazdem.

 

 

 

Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

 

– Testy w Gdańsku to kolejne bezcenne doświadczenie jakie zdobyliśmy. Tramwaj wraca obecnie do Poznania, zostanie ponownie dostosowany do specyfiki naszego miasta i miejmy nadzieję, że w nowym roku znów będzie woził poznaniaków – informuje przedstawiciel Modertrans.

 

 

Fot. Michał Franczyk

 

 

 

Poniżej kilka najważniejszych informacji o tramwaju Moderus Gamma. Tramwaj jest efektem zakończonego w październiku 2016 roku projektu „Innowacyjny tramwaj miejski”, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań oraz Unię Europejską. Moderus Gamma jest w pełni niskopodłogowym tramwajem, wyposażonym w trzy wózki posiadające osie portalowe. Napędza go 8 silników chłodzonych cieczą o mocy 50kW każdy. W urządzeniach systemu napędowego tramwaju wykorzystano technologię SiC i chłodzenie cieczowe. W pojeździe zastosowano pneumatyczny system zawieszenia. Spośród innych tramwajów wyróżnia go oryginalny design. Stylistyka tramwaju została kilkukrotnie doceniona. Pojazd otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Arena Design, jak również wygrał konkurs „Dobry wzór” organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Na Trako 2017, w konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę im. Prof. Jana Podoskiego, Moderus Gamma otrzymał pierwszą nagrodę przyznawaną dla najlepszych wyrobów i innowacyjnych rozwiązań technicznych i nowoczesnych technologii przeznaczonych dla trakcji elektrycznej w komunikacji miejskiej.

Skip to content