18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, w sumie 46 nowych autobusów w ciągu roku pojawi się w Gdańsku. Umowę na dostawę pojazdów podpisano 8 maja 2018 r. na pętli Chełm Witosa. Są to obecnie najnowocześniejsze seryjnie produkowane autobusy miejskie na świecie.

 

 

 

Spółka GAiT kupiła 46 nowych i całkowicie niskopodłogowych autobusów, spełniających normę emisji spalin co najmniej Euro VI. Autobusy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.

 

 

Nz. od lewej: Wiceprezes GAiT Danuta Gierdziejewska, Prezes GAiT Maciej Lisicki, Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, Prezes EvoBus Polska Artur Konarski, Członek Zarządu EvoBus Polska Janusz Ferdynus. Fot. GAiT

 

Nz. od lewej: Wiceprezes GAiT  Danuta Gierdziejewska i Prezes GAiT  Maciej Lisicki. Fot. J. Pinkas/gdansk.pl

 

 

 

 

Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje – mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.

 

 

 

 

 

 

Jak dodaje prezes GAiT Maciej Lisicki – Specyfikacja warunków zamówienia była konsultowana ze środowiskiem kierowców. Wnieśli oni uwagi dotyczące zwłaszcza foteli i rozwiązań w kabinie.

 

 

 

Nz. Prezes GAiT Sp. z o.o. Maciej Lisicki i Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Fot. J. Pinkas/gdansk.pl

 

 

 

 

 

Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro o długości 10,6 m (2 sztuki), 12 m (18 sztuk) oraz 18 m (26 sztuk). Jak zapewnia producent są to obecnie najnowocześniejsze seryjnie produkowane autobusy miejskie na świecie.

 

 

 

Do głównych cech innowacyjnych należą:

 

 

• Odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko.

 

• Emisje spalin znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI. Norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V.

 

• Spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy. Maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.

 

 

 

 

Nowe autobusy zastąpią te najbardziej wysłużone w gdańskim taborze. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

 

 

Nz. od lewej: Z-ca Prezydenta Gdańska Piotr Grzelak, Członek zarządu EvoBus Janusz Ferdynus, Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, Prezes GAiT Sp. z o.o. Maciej Lisicki, Wiceprezes GAiT Sp. z o.o. Danuta Gierdziejewska. Fot. J. Pinkas/gdansk.pl

 

Skip to content