Do Gdańska przyjechał ostatni z 46 tramwajów N8C. Rozładunek pojazdu odbył się w nocy z 12 na 13 kwietnia na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Wszystkie pojazdy, zwane Dortmundami, są po modernizacji, zyskały m.in. inny wygląd, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy.
Pierwszy Dortmund dotarł do Gdańska na początku 2007 roku. W maju 2008 roku został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie gruntownej modernizacji zakupionych składów. Przebudowa polegała m.in. na zmianie środkowego członu na niskopodłogowy z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Środkowy segment został wyposażony w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, co pozwala na szybszą i sprawniejszą wymianę pasażerów. Utrzymana została możliwość jazdy dwukierunkowej. Oba czoła składu zostały wymienione na nowe. Tramwaje zyskały także nowe siedzenia. Przebudowę wykonało przedsiębiorstwo Modertrans Poznań Sp. z o.o., które wygrało przetarg. Pierwszy Dortmund po modernizacji wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku. Koszt modernizacji tramwaju N8C to 700 748,49 zł netto.
Monitorowanie rynków transportu publicznego w miastach europejskich rozpoczęliśmy już w 2004 roku. Udało nam się wtedy nawiązać współpracę z zakładem komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie. Współpraca ta zaowocowała w 2007 roku zakupem 46 sztuk tramwajów N8C na kwotę 1,4 mln euro, co stanowi ok. 75% ceny jednego nowego tramwaju. Kupując tramwaje N8C, wyprzedziliśmy inne polskie miasta zainteresowane tymi pojazdami. Obecnie podobną taktykę zakupów składów tramwajowych przyjęły wszystkie miasta w Polsce, a także część miast europejskich. DSW21 w Dortmundzie, przeniósł część komunikacji tramwajowej do tuneli podziemnych. Pojazdy typu N8C nie są przystosowane do tego typu torowisk i z tego powodu nie mogły dłużej jeździć po dortmundzkich torach. DSW21 wymienia całą flotę tramwajową tj. 46szt. N8C. Jest to jedyny powód, dla którego firma z Dortmundu zgodziła się sprzedać tramwaje.

 

 

Dane techniczne

Tramwaj N8C jest pojazdem trójczłonowym. Posiada dodatkowe atuty poprawiające jego funkcjonalność. Wyposażony jest w wysuwające się schody ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom na przystankach nie wyposażonych w peron przystankowy (przystanek „w jezdni”). Przystosowany jest do ruchu dwukierunkowego, gdyż wyposażony jest w drzwi z obu stron pojazdów oraz posiada dwie kabiny motorniczego. Rozwiązanie takie umożliwia obsługę linii tramwajowej po jednym torze np. w trakcie remontu torowisk. Z racji tych możliwości gdański tramwaj N8C był też wypożyczony do Krakowa. Pojazdy posiada system oszczędzania energii – w trakcie hamowania silniki „zmieniają się” w prądnice wytwarzając prąd oddawany do sieci trakcyjnej. Ponadto tramwaje N8C charakteryzują się niskim poziomem hałasu i energooszczędnym rozruchem tyrystorowym.
Długość – 26 m
Wysokość – 3,3 m
Szerokość – 2,3 m
Masa własna – 38 t
Prędkość max. – 60km/h
Obciążenie tramwaju – 11,6 t

 
Warto dodać, że obecnie udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi ok. 74%. (Dla porównania:  w Poznaniu – ok. 36%, w Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu – ok. 30%).

Skip to content