31 stycznia obchodziliśmy 15. rocznicę wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego. Z tej okazji zaprosiliśmy gdańszczan w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku – Mercedesem O405N. Dziękujemy, że byliście z nami!
W czerwcu tego roku minie 30 lat odkąd na gdańskie ulice wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Niespełna 15 lat później, dokładnie 31 stycznia 2009 roku, z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe, potem pierwszym, które pochwalić mogło się w 100% niskopodłogową flotą autobusową.
Pierwsze w Gdańsku i w Polsce
W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów. Był to przełom w myśleniu. Nikt nie twierdził już, że autobusy muszą mieć wysoką podłogę. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie niskopodłogowce. I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.
Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 – 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach naszego miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 – 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.
Dziś gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, wkrótce dołączą autobusy zasilane zielonym wodorem. A ważni reprezentanci epok gdańskiej komunikacji autobusowej: Ikarus 260 z 1993 roku, podobnie jak kultowy „Ogórek” z 1984 roku, czy pierwszy niskopodłogowy autobus Mercedes O405N z 1994 roku współtworzą obecnie flotę pojazdów historycznych GAiT. I, jak pozostałe pojazdy zabytkowe GAiT, są atrakcją i przestrzenią gdańskich wydarzeń i projektów społecznych.
Trzy lata w pełni niskopodłogowej floty tramwajowej
Warto przypomnieć, że już wkrótce, bo 5 marca, miną 3 lata, odkąd z gdańskiej floty wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Od tego czasu gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w innych miastach, możliwe było dzięki dużej inwestycji, jakim był zakup 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, spośród tych w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które zaoferowało pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.