Autobusy wodorowe już wkrótce w gdańskich barwach!
Wkrótce w gdańskich barwach! – to hasło towarzyszyć będzie autobusowi wodorowemu NesoBus, który od 2 kwietnia będzie przemierzać ulice naszego miasta. Jego obecność w Gdańsku to zapowiedź tego, co czeka nas już wkrótce.
Jeszcze w tym roku do gdańskiej floty dołączy 10 nowoczesnych autobusów z napędem opartym na zielonym wodorze. Nowe autobusy to pojazdy w pełni zeroemisyjne i całkowicie produkowane w Polsce. Zasilane zielonym wodorem są najbardziej ekologicznymi autobusami dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Pojazdy zasilane będą wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Obecność autobusu testowego NesoBus na gdańskich liniach to nie tylko zapowiedź tego, co czeka nas już wkrótce. Celem tej obecności jest przede wszystkim finalne dostosowanie konfiguracji zamówionych 10 autobusów do specyficznych uwarunkowań gdańskiego układu komunikacji miejskiej oraz szkolenie kierowców do charakterystyki jazdy autobusami wodorowymi.
– Mamy do czynienia cały czas z nową technologią, która na pewno jest technologią przyszłości, ale wciąż wymaga sprawdzenia – mówił Piotr Borawski, zastępca ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Dlatego od 2 kwietnia przez najbliższe miesiące, aż do końca czerwca, autobus wodorowy będzie funkcjonował jak każdy nasz pojazd liniowy. Po to, by różnego rodzaju ustawienia i wyzwania, które stoją przed tą technologią móc wyeliminować na etapie przygotowania. Przez najbliższe tygodnie nasi kierowcy będą mogli bliżej się z nią zapoznać, czy sprawdzić, jak funkcjonuje na co dzień. Wszystkie ustawienia będziemy mogli dostosować do naszych linii, sprawdzić jaki osiągają przebieg na poszczególnych trasach. Po to, żebyśmy nie byli niczym zaskoczeni, kiedy już dojadą do nas docelowe autobusy. Tak, abyśmy mogli je w łatwy sposób wdrożyć do ruchu. We wtorek, 2 kwietnia ten autobus będzie służył naszym pasażerom na linii 130.
Od wtorku, 2 kwietnia autobus wodorowy będzie można spotkać na różnych gdańskich liniach. Pierwszego dnia pojedzie na linii 130, w kolejnych dniach kolejno linie: 113, 108, 295, 289. Potem pojawi się także na innych liniach.
Stacja tankowania wodorem
Na terenie miejskim, przy ulicy Jabłoniowej, w okolicy trójmiejskiej obwodnicy, powstaje stacja tankowania wodorem. To pierwsza taka stacja w Gdańsku i Trójmieście. Już niedługo, będą tam tankowane nie tylko gdańskie autobusy, ale również samochody z napędem wodorowym, gdyż stacja będzie ogólnodostępna.
– Dlaczego autobusy wynajmujemy zamiast kupić? Między innymi dlatego, by zyskać stację tankowania wodorem, którą wybudował przy ulicy Jabłoniowej inwestor, czyli Grupa Polsat. To jest specyficzna technologia. Gdańsk zyskuje więc stację tankowania wodoru oraz 10 autobusów napędzanych wodorem – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Autobusów, które jedyne, co emitują, to para wodna.
Jak mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Stacja, stacja tankowania pojazdów wodorowych, która powstała w Gdańsku, jest bardzo wydajna.
– W ramach technologii wodorowej użytkujemy samochód czy autobus, podobnie jak samochód spalinowy – mówi Maciej Stec. – Tankowanie samochodu wodorowego trwa tylko około 4 minut i dzięki temu zyskujemy zasięg 650 km. Tankowanie autobusu trwa około 15 minut i mamy zasięg prawie 450 km, czyli autobus jest w ciągłym ruchu, można powiedzieć służy cały czas transportowi i pasażerom. Na tej stacji będziemy w stanie tankować 10 samochodów, albo 3 do 4 autobusów na godzinę.
Ogniwo paliwowe, które jest sercem autobusu, by funkcjonować, potrzebuje zarówno czystego wodoru, jak i czystego powietrza. Zielony i całkowicie zeroemisyjny wodór, na którym będą jeździły gdańskie autobusy, produkowany jest w polskiej elektrowni w Koninie.
– Należy podkreślić, że autobusy będą jeździły na zielony wodór. Już w czerwcu uruchamiamy w Koninie największy elektrolizer w Polsce, będzie on w stanie wyprodukować 1000 kg wodoru dziennie i te 1000 kg wodoru sami będziemy transportować do Gdańska – mówił Maciej Stec. – Ta ilość wystarczy na tankowanie do około 40 autobusów.
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 300 – 330 km na jednym tankowaniu. Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio około 250 km, autobusy wodorowe będzie więc można spotkać na terenie całego miasta.
Niewątpliwym plusem tych pojazdów jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do autobusów spalinowych.
Najem z pełną obsługą serwisową
– To rewolucyjny moment, zgodny z gdańskim motto „Nec temere, nec timide”: bez strachu, ale z rozwagą. Po Gdańsku będą jeździły autobusy absolutnie zeroemisyjne – podkreślał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. – Wchodzimy odważnie w nową technologię, ale też z rozwagą, bo będzie to 10 autobusów, czyli 5% floty. Dodatkowo, co gwarantuje nam umowa, wszystkie ryzyka są po stronie naszego partnera.
Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Mamy do czynienia z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo oraz należyte utrzymanie autobusów, ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Natomiast bez wątpienia jest to technologia, z której warto korzystać i którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej, ponieważ jest ona bardzo przyjazna środowisku i mieszkańcom.
Umowa najmu obejmuje pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne wraz z częściami, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.
– Zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe są przyszłością komunikacji miejskiej. Forma najmu, na którą się zdecydowaliśmy, gdzie dostarczone zostanie również paliwo, czyli zielony wodór napędzający te autobusy, pozwoli na przetestowanie ich na żywej tkance komunikacji – mówi Piotr Borawski. – Dzięki tej formy współpracy, w przyszłości, będziemy mogli podejmować rozsądne decyzje dotyczące szerszej wymiany taboru. Jestem przekonany, że zarówno autobusy elektroniczne i wodorowe to przyszłość komunikacji publicznej, a w najbliższych latach będziemy decydować, jakiego typu napęd będzie wiodący.
Najem autobusów daje możliwość wejścia w nową, przyjazną środowisku technologię już teraz, a nie w momencie powstania planowanej zajezdni dostosowanej do taboru zeroemisyjnego. To także możliwość pozyskania doświadczenia, które zostanie wykorzystane przy projektowaniu nowej zajezdni autobusowej, dostosowanej do obsługi różnych pojazdów zeroemisyjnych.
Autobusy komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach będzie znajdować się wydzielona, oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach będą znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone będą również w system liczenia pasażerów.