Już po raz trzeci poprosiliśmy pasażerów o ocenę zachowania kierowców i motorniczych ZKM. Opinie gdańszczan zbieraliśmy przez dwa tygodnie – od 15 do 28 lipca. Poprosiliśmy o odpowiedzi na pytania dotyczące kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz profesjonalizmu i kultury obsługi w gdańskich autobusach i tramwajach.

 

 

Wyniki ankiety porównaliśmy z badaniami przeprowadzonymi pod koniec zeszłego roku. Oceny kierowców i motorniczych wyraźnie poprawiły się. Znacznie wzrosła liczba pasażerów oceniających zachowanie kierowców i motorniczych na czwórki i na piątki. Jednocześnie zanotowaliśmy spadek osób niezadowolonych, którzy wystawiali wcześniej jedynki i dwójki.

 

 

Jak wynika z lipcowej ankiety – ponad połowa pasażerów (55%) dobrze i bardzo dobrze ocenia kulturę osobistą kierowców i motorniczych w Gdańsku. Jest to wynik lepszy od poprzedniego o 9%. Liczba osób oceniających kulturę osobistą prowadzących pojazdy na piątkę wzrosła z 14% do 17%, natomiast na czwórkę z 32% do 38%. Jednocześnie znacznie zmalała też liczba osób, które wystawiają kierowcom i motorniczym jedynkę (z 9% na 6%) i dwójkę (z 16% na 13%). Średnia ocena dla prowadzących pojazdy to trójka z dużym plusem (3,5). Jest to wynik o 0,2% lepszy niż ten z końca zeszłego roku.

 

 

Kolejne pytania dotyczyły kultury obsługi pasażerów w gdańskich autobusach i tramwajach. Dobrze i bardzo dobrze kulturę obsługi pasażerów oceniło 46% ankietowanych (o 7% więcej niż w badaniu poprzednim). Tu również spadła liczba osób, które przyznały kierowcom i motorniczym jedynkę i dwójkę – z 31% na 26%. Średnia ocena dla prowadzących pojazd wyniosła 3,24. Wynik lepszy od poprzedniego badania o 0,15%.

 

 

Ostatnie dwa pytania dotyczyły profesjonalizmu obsługi w gdańskich tramwajach i autobusach. Dobrze i bardzo dobrze profesjonalizm obsługi ocenia 47% ankietowanych. Jest to wynik lepszy od poprzedniego o 8%. Natomiast o 7% zmniejszyło się grono niezadowolonych, którzy wcześniej wystawiali prowadzącym pojazdy jedynki i dwójki. Średnia ocena dla kierowców i motorniczych wynosi 3,26 i jest to wynik lepszy od poprzedniego o 0,21%.

 

Anonimowa ankieta dotycząca kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz profesjonalizmu i kultury obsługi w gdańskich autobusach i tramwajach to projekt cykliczny. Do tej pory przeprowadziliśmy już trzy takie badania. Głównym celem ankiety jest wyłapanie najczęstszych przyczyn niezadowolenia wśród pasażerów. Dzięki temu wiemy na co zwrócić szczególną uwagę przy kolejnych szkoleniach dotyczących obsługi pasażerów.
Kierujący pojazdami stanowią nie tylko najliczniejszą, ale i najważniejszą grupę pracowników ZKM w Gdańsku. Pasażerowie poprzez pryzmat właśnie kierujących pojazdami, ich zachowanie, umiejętności kierowania czy ubiór, wyrabiają sobie zdanie na temat funkcjonowania całego transportu zbiorowego. Obecnie, kiedy ZKM w Gdańsku może pochwalić się jedną z najnowocześniejszych flot w kraju, skupiamy się przede wszystkim na odpowiednim przygotowaniu kierowców i motorniczych do kontaktów z pasażerami. ZKM w Gdańsku zatrudnia obecnie ponad 800 kierujących pojazdami. W 2012 roku nasi pracownicy po raz pierwszy wzięli udział w szkoleniach związanym z kulturą obsługi pasażerów. Zajęcia polegały m.in. na nauce unikania sytuacji konfliktowych w relacjach z pasażerem. Obecnie każdy nowozatrudniony pracownik przechodzi takie szkolenie na początku swojej pracy. Mamy nadzieję, że odpowiednie długofalowe przeszkolenie kierowców i motorniczych znajdzie odzwierciedlenie w wynikach kolejnej ankiety, którą przeprowadzimy w przyszłym roku.
Wszystkich pasażerów zachęcamy również do bieżącego zgłaszania nam wszystkich uwag dotyczący pracy kierowców i motorniczych – za pomocą formularza kontaktowego

Skip to content