Klimatyzowane, wyposażone w monitoring, spełniające najwyższe normy emisji spalin pojazdy – 23 nowe autobusy powinny pojawić się w Gdańsku do końca tego roku. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na dostawę nowych autobusów.

 

NOWE AUTOBUSY

 

Gdański Zakład Komunikacji Miejskiej w najbliższych dniach ogłosi przetarg na dostawę 23 nowych autobusów. Wśród nich znajdują się 2 minibusy (długość do 8,6m), 3 midibusy (długość do 10,6m), 9 pojazdów standardowych (12m) oraz 9 pojazdów przegubowych (18m).

 

Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, będą także spełniać normy emisji spalin Euro 6.

 

Nowością, i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, będą ładowarki USB, a także, bo z tego Gdańsk już słynie, udogodnienia dla rowerzystów i pasy do zapinania rowerów – zapowiada zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej, Piotr Grzelak.

 

Warunki przetargowe oprócz bezpieczeństwa i wygody pasażerów biorą też pod uwagę komfort pracy kierowców. – Specyfikacja warunków zamówienia była konsultowana ze środowiskiem kierowców. Wnieśli oni uwagi dotyczące zwłaszcza foteli i rozwiązań w kabinie – mówi Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

 

Przy ocenie ofert, oprócz ceny (55%) pod uwagę brane będą także kryteria techniczne i ekologiczne (45%).

 

Pojazdy powinny pojawić się w Gdańsku pół roku po podpisaniu umowy. Planowany koszt zakupu 23 nowych autobusów to 20,3 mln zł netto. – Gdańsk już teraz może pochwalić się jedną z najmłodszych flot autobusowych w Polsce, w 100% niskopodłogową i niemal w całości klimatyzowaną. Nie poprzestajemy na tym, i wciąż podnosimy komfort podróży komunikacją miejską. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone autobusy gdańskiego ZKM – mówi Piotr Grzelak.

 

Niektóre z partii wycofywanych autobusów zostaną zachowane, jako pojazdy zabytkowe. – Jednym z takich pojazdów będzie Mercedes 405, który był pierwszym w Polsce autobusem niskopodłogowym w komunikacji publicznej. Warto, aby taki pojazd został w naszym taborze zabytkowym – dodaje Maciej Lisicki.

 

 

NOWE TRAMWAJE

 

Gdański przewoźnik planuje także ogłoszenie przetargu na zakup 15 nowych tramwajów. Będą to pojazdy dwukierunkowe, klimatyzowane, w całości niskopodłogowe. – Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 127 zestawami tramwajowymi. Udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi obecnie 86%. Po realizacji projektu zakupu 15 nowych tramwajów będziemy mogli wycofać z użytkowania wszystkie tramwaje wysokopodłogowe, w efekcie gdańska flota tramwajowa, będzie w 100 procentach niskopodłogowa – zaznacza Piotr Grzelak.

 

Nowością w specyfikacji przetargowej będzie możliwość jazdy na bateriach w trybie jazdy miejskiej na odcinku przynajmniej 500m, (dotychczas gdańskie tramwaje bez sieci mogą przejechać na bateriach około 200 m w trybie awaryjnym). Szacowany koszt zakupu nowych tramwajów to 112,5 mln zł netto.

 

Termin ogłoszenia przetargu uwarunkowany będzie decyzjami Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) .

 

Na tym nie koniec, gdański ZKM planuje także remont tramwajów niskopodłogowych. W tym roku modernizację przejdą cztery wagony NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jeden tramwaj 114Na (numer boczny 1502). W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na (numer boczny 1501), w tym drugim zostanie zachowane jak najwięcej elementów oryginalnych (nie będzie wymiany m.in. czoła, ani okien).

 

Jest to najstarszy w Polsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiś czas będzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej z jego oryginalnego wyglądu. Ta przeróbka będzie dotyczyła przede wszystkim wnętrza, elektroniki i poprawy komfortu pasażerów. Chcemy by spełniał standardy, jakie w Gdańsku mają tego typu pojazdy, ale z drugiej strony chcemy, by zachował w jak największym stopniu wygląd oryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z tego wozu zostaną schowane i będą przechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat, tak aby kiedyś odtworzyć jego pierwotny wygląd – zapowiada Maciej Lisicki.

 

W tym roku zostaną także zmodernizowane niektóre dwukierunkowe tramwaje N8C. W części z nich będzie zamontowana klimatyzacja w drugiej kabinie motorniczego (pierwotna modernizacja zakładała klimatyzację tylko w jednej kabinie motorniczego).

 

 

FLOTA GDAŃSKIEGO ZKM

 

Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 222 autobusami i 127 zestawami tramwajowymi. W 2009 roku do eksploatacji wprowadzonych zostało 45 nowych autobusów marki Solaris URBINO 12 i 18, dzięki czemu, jako pierwsze miasto w Polsce, Gdańsk mógł pochwalić w całości niskopodłogową flotą autobusową. W 2011 roku do gdańskiego taboru dołączyły 22 nowe Mercedesy Conecto G i LF, a w 2013 6 minibusów Kapena Iveco.

 

Realizujemy również szeroki program wymiany taboru tramwajowego. W 2007 roku podpisaliśmy umowę na zakup 46 składów N8C z Dortmundu, które sukcesywnie były modernizowane na tramwaje z częścią niskopodłogową. We wrześniu 2009 roku podpisaliśmy umowę na zakup 35 nowych niskopodłogowych tramwajów typu 120Na z firmą PESA Bydgoszcz SA. W 2013 roku podpisaliśmy umowę na zakup 5 nowych dwukierunkowych tramwajów PESA Jazz Duo. W 2014 roku kupiliśmy 16 tramwajów N8C z Kassel – przypomina Maciej Lisicki.

 

 

Skip to content