Trwa kolejny etap modernizacji zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu. Obecnie remontowana jest jedna z hal, w której naprawiane są tramwaje, tzw. hala 102, w której przebudowywane są tory, a także budowany jest podnośnik całowagonowy.

 

 

Modernizacja zajezdni tramwajowej Wrzeszcz rozpoczęła się w 2010 roku. Pierwszy etap obejmował między innymi remont hali do przeglądów technicznych, uruchomienie nowej myjni tramwajowej, podnośników ułatwiających przegląd pojazdów oraz nowoczesnej tokarki podtorowej. W kolejnym etapie powstały tory dojazdowe do wybudowanych wcześniej obiektów, a także nowe miejsca postojowe. Trwają także przygotowania do powstania komory lakierniczej.

 

 

– Wszystkie prace modernizacyjne mają na celu dostosowanie zajezdni do obsługi nowego, niskopodłogowego taboru, a jednocześnie zapewnienie niezawodności floty tramwajowej. Co ważne, wszystkie prace modernizacyjne wykonywane są przy normalnie funkcjonującej zajezdni – mówi Jerzy Zgliczyński Prezes ZKM w Gdańsku.

 

 

– Gdańska flota tramwajowa ciągle się rozwija, już teraz możemy się pochwalić tym, że mamy najwięcej w Polsce tramwajów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową, a będzie ich jeszcze więcej. Jednocześnie wycofujemy z ruchu najstarsze składy. Dobrze funkcjonująca i nowoczesna zajezdnia bezpośrednio przekłada się na lepszy komfort podróżowania dla pasażerów – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

 

 

MYJNIA TRAMWAJOWA

Gdańsk Strzyża. Wizyta w zajezdni tramwajowej Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku

Fot. J. Pinkas/www.gdansk.pl

 

Myjnia tramwajowa TBW II firmy CSR Maschinenbau Rotomat to urządzenie wraz z oczyszczalnią i zamkniętym obiegiem wody. Odzysk wody uzyskiwany jest na skutek oczyszczenia biologicznego. Warto podkreślić, że oczyszczalnia pozwala na odzyskanie około 80% wody. Atutem myjni jest to, że myte mogą być tutaj zarówno pojazdy wieloczłonowe jak i składy dwu i trzywagonowe. W czasie mycia napięcie w sieci trakcyjnej jest odłączane, pojazd stoi, a myjnia porusza się wzdłuż tramwaju. Proces mycia odbywa się w pełni automatycznie. Czas mycia wagonu tramwajowego o długości 30 m, w zależności od programu, trwa od 8 do około 15 minut. Do obsługi myjni potrzebna jest tylko jedna osoba. W zależności od tego, jaki tramwaj trafia na myjnię pracownik wybiera stosowny tryb jej pracy. Na wyposażeniu myjni są dwie dodatkowe pompy wysokociśnieniowe do mycia ręcznego bardziej skomplikowanych zanieczyszczeń.

 

 

TOKARKA PODTOROWA

Gdańsk Strzyża. Wizyta w zajezdni tramwajowej Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Nz. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Prezes ZKM Gdańsk Jerzy Zgliczyński (po prawej)

Wizyta w zajezdni tramwajowej Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Nz. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Prezes ZKM Gdańsk Jerzy Zgliczyński (po prawej) oraz Dyrektor ds. technicznych ZKM Leszek Krawczyk (po lewej), fot. J. Pinkas/www.gdansk.pl

 

 

Tokarka podtorowa jest przeznaczona do regeneracji kół w tramwajach – likwidacji płaszczyzn i nierówności –  bez konieczności zdejmowania ich z pojazdu. Dzięki zamontowaniu tokarki, został skrócony czas, jaki tramwaje muszą spędzić na zajezdni. Przetoczenie kół całego tramwaju zajmuje teraz około sześciu do ośmiu godzin. Dla porównania, tradycyjny sposób, przy zdejmowaniu kół, trwa około trzech do czterech dni.

 

 

NOWE TORY DOJAZDOWE I POSTOJOWE

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fot. ZKM Gdańsk/AZ

 

Podczas pierwszego etapu modernizacji zajezdni wymieniono około 700 metrów torów. Powstał nowy układ dojazdowy. Dodatkowo zamontowano 15 nowych zwrotnic. Podczas drugiego etapu modernizacji zajezdni położono prawie 550 metrów nowych torów na miejsca postojowe i dojazdowe dla tramwajów (powstał tzw. mały i duży ring torowy).  Nowe tory zostały ustawione na ławie betonowej oraz zamocowane z wykorzystaniem dodatkowych elementów wygłuszających.

 

 

NOWE HALE DO PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH

IMG_5142

Fot. ZKM Gdańsk/AZ

 

Aby jak najlepiej przygotować zajezdnię do obsługi pojazdów niskopodłogowych całkowicie wyremontowana została hala, gdzie dokonywane są okresowe przeglądy techniczne tramwajów. Pojawiły się tu specjalne podesty, dzięki którym pracownicy mają łatwy dostęp do mechanizmów tramwajów zamontowanych na dachu – to właśnie tam, w pojazdach niskopodłogowych, zlokalizowana jest większość urządzeń. Jednocześnie wyremontowane zostały także kanały rewizyjne, by pracownicy mieli dobry dostęp do podwozia tramwajów.

 

 

SYSTEM PODNOŚNIKÓW I SPECJALNY DŹWIG

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fot. ZKM Gdańsk

 

Jednym z istotnych elementów przebudowy zajezdni było również częściowe zastąpienie istniejących kanałów naprawczych systemem podnośników. Dzięki nim  przeglądy i naprawy stały się o wiele łatwiejsze. Zakupiono podnośniki kolumnowe – dwa komplety po 12 sztuk każdy. Podniesienie Pesy wymaga całego kompletu podnośników, natomiast N8C wymaga tylko 8 sztuk. Do podnoszenia uszkodzonych pojazdów został także zakupiony specjalistyczny dźwig. Jest to żuraw tramwajowy marki Scania o największym udźwigu w Polsce – o zdolności podnoszenia do 19 ton. Jest to pojazd dwudrogowy, przygotowany do jazdy po drodze i po torach. Ma stalowe koła i wkolejając się w torowisko na przejeździe może dojechać w miejsce, gdzie nie ma np. jezdni. Jest to żuraw ratunkowy, który pracuje np. podczas wykolejeń.

Skip to content