Jak wynika z umowy, podpisanej między ZKM w Gdańsku a firmą Sosnowski Sp. z o.o., na budowę nowej komory do lakierowania pojazdów, to wykonawca miał uzyskać decyzję środowiskową, a także pozwolenie na budowę. Wykonawca bez zgody ZKM przystąpił do montażu kabiny. ZKM będzie domagał się od wykonawcy uzyskania stosownych decyzji i pozwoleń, a także realizację i zakończenie inwestycji. Zgodnie z zapisami umowy wynagrodzenie za zlecenie jest ryczałtowe i płatne po końcowym odbiorze robót. W związku z tym nie wydatkowano żadnych środków pieniężnych związanych z tą inwestycją.

 

Przetarg na zaprojektowanie oraz dostawę wraz z montażem kabiny lakierniczej został ogłoszony w drugiej połowie 2014 roku. W przetargu złożono łącznie dwie oferty. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Sosnowski Sp. z o.o. Zakres prac to m.in.: wykonanie dokumentacji projektowej, w tym wykonanie raportu oddziaływania na środowisko, uzyskanie decyzji środowiskowej, pozwolenie na budowę oraz dopuszczeniu obiektu do eksploatacji, roboty budowlane: adaptacja hali, w której budowana będzie kabina lakiernicza wraz z bramą wjazdową, wykonanie toru dojazdowego i toru w kabinie lakierniczej, dostawa i montaż kabiny lakierniczej oraz szkolenie pracowników.

 

Jak wynika z umowy wykonawca miał uzyskać decyzję środowiskową oraz pozwolenie na budowę. Bez zgody Zakładu Komunikacji Miejskiej wykonawca przystąpił do montażu kabiny lakierniczej. ZKM nie będzie się odwoływał od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego stwierdzającą samowolę budowlaną,  ponieważ zgodnie z umową wykonawca miał obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę. Obecnie ZKM, zgodnie z umową, będzie egzekwował od wykonawcy:
– uzyskanie decyzji środowiskowej,
– uzyskanie pozwolenia na budowę,
– realizację i zakończenie inwestycji.

 

Zgodnie z zapisami umowy wynagrodzenie za zlecenie jest ryczałtowe i płatne po końcowym odbiorze robót. W związku z tym nie wydatkowano żadnych środków pieniężnych związanych z tą inwestycją.

 

 

Malarnia

 

Trwa modernizacja zajezdni tramwajowej Wrzeszcz.  Jest ona dostosowywana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Powstają m.in. nowe tory postojowe i dojazdowe, odbywa się też remont hal. Jednym z elementów modernizacji jest również powstanie komory do malowania tramwajów.

 

Projektowana malarnia jest przeznaczona wyłącznie do malowań doraźnych po stłuczkach i wypadkach, a nie do celów produkcyjnych.

 

Na terenie projektowanej malarni będą wykonywane jedynie drobne malowania uszkodzeń i poprawek malarskich. Obiekt przeznaczony jest tylko i wyłącznie do malowania renowacyjnego, a nie produkcyjnego. Malarnia nie będzie wykorzystywana do celów komercyjnych. Zużycie farb, lakierów, utwardzaczy, szpachlówek i innych środków chemicznych nie zwiększy się w stosunku do obecnie używanych. Mimo to projektowana malarnia będzie wyposażona we wszystkie najnowsze rozwiązania zmniejszające praktycznie do zera oddziaływanie na środowisko. Zaprojektowano m.in.: trzystopniowy system filtracji pyłów oraz zestaw 48 filtrów z węglem aktywnym, rekuperację ciepła celem zmniejszenia zużycia ciepła, dwustrefową kabinę by ograniczyć emisję ciepła w przypadku malowania niewielkich powierzchni, innowacyjny krzyżowy system przepływu powietrza HFD (system przepływu powietrza poziomy) zapewniający wielokrotnie niższe zużycie energii cieplnej, kilkukrotne zmniejszenie przepływu powietrza przez kabinę (dzięki czemu zostanie ograniczona do minimum emisja ciepła i hałasu). Zaprojektowano także wysokowydajne wymienniki ciepła z EC dzięki czemu nie ma miejscowej emisji spalin związanej z ogrzewaniem.

 

Ochrona istniejącej w sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej oraz obiektów oświatowych.

 

Przy projektowaniu zamierzonych rozwiązań pod uwagę wzięta została istniejąca w sąsiedztwie zajezdni zabudowa mieszkalna i obiekty oświatowe, dlatego zaprojektowano następujące rozwiązania ograniczające oddziaływanie malarni na środowisko:

  •  Na odciągu powietrza z malarni przewidziano zaawansowane czterostopniowe filtry, trzy filtry ograniczające emisję pyłów i aerozoli praktycznie do zera oraz filtr z węgla aktywnego ograniczający w znaczny sposób emisję lotnych związków organicznych.
  •  W celu ograniczenia emisji hałasu do środowiska przewidziano instalację wewnątrz hali wentylatorów nawiewnych i wywiewnych. Standardowo tego typu wentylatory montowane są na zewnątrz hali. Na wywiewie powietrza zostaną zainstalowane tłumiki. Na zewnątrz hali przewidziano jedynie czerpnie i wyrzutnie powietrza. Emitowany na zewnątrz hałas będzie mieścił się w istniejącym tle. Emisja hałasu z projektowanej malarni będzie wielokrotnie niższa od hałasu emitowanego przez samochód.
  •  Zaprojektowano ogrzewanie z istniejącego węzła EC, zamiast nagrzewnic olejowych stosowanych standardowo tego typu realizacjach. Rozwiązanie to ogranicza emisję szkodliwych substancji do środowiska.
  •  Projektowana malarnia należy do przedsięwzięć, które zarówno z uwagi na proces technologiczny, jak również ilość gromadzonych surowców, nie zalicza się do obiektów stwarzających zagrożenie dla środowiska w przypadku awarii.

 

Ocena wpływu na środowisko wydana przez Główny Instytut Górnictwa w Katowicach.

 

Ocenę wpływu na powietrze atmosferyczne kabiny do lakierowania, która ma się znaleźć w planowanej malarni, wydał Zakład Oszczędności Energii i Ochrony Powietrza Głównego Instytutu Górnictwa w Katowicach. Możemy w nim przeczytać m.in.: Na podstawie dokonanych obserwacji w trakcie pracy kabin lakierniczych oraz uzyskanych wyników pomiarów można stwierdzić, że ich zastosowanie w bardzo znacznym stopniu zmniejsza uciążliwości dla powietrza atmosferycznego związane nieodłącznie z procesami lakierowania.

 

Kabina do lakierowania, której instalacja planowana jest na zajezdni tramwajowej ZKM to produkcja włoskiej firmy SAIMA, która ma ponad 30-letnie doświadczenie w produkcji takich obiektów. Podobne rozwiązania, do planowanego w Gdańsku, można spotkać nie tylko w Polsce i Europie, ale także na Bliskim i Dalekim Wschodzie, w obu Amerykach i w Australii.

Skip to content