Nowoczesne, klimatyzowane i monitorowane – do końca 2011 roku po gdańskich torach będzie jeździć ich już 35. Mija dokładnie rok od kiedy pierwszy tramwaj PESA SWING pojawił się w Gdańsku. Z tej okazji Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku 30 września uruchamia dwa darmowe tramwaje, które będą kursować w godzinach 10.00-17.00 na trasie Oliwa – Galeria Bałtycka – Centrum-Chełm – Centrum-Zaspa – Oliwa.

 

Odjazy z Chełmu: 10:44, 11:24, 12:26, 13:06, 14:13, 14:43, 15:51, 16:31
Odjazdy z Oliwy: 11:38, 12:18, 13:17, 13:57, 15:04, 15:44, 17:22, 16:42
Przejazdy są bezpłatne. Tramwaje zatrzymują się na każdym przystanku na trasie przejazdu. W przejeździe udział wezmą także członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Tramsportu Miejskiego.
Umowa na dostawę 35 tramwajów PESA Swing została podpisana we wrześniu 2009 roku pomiędzy gdańskim Zakładem Komunikacji Miejskiej a bydgoską PESĄ. Podpisanie umowy zakończyło jeden z najważniejszych przetargów w historii Gdańska. Startowało w nim sześć firm polskich i zagranicznych. Ostatecznie przetarg wygrała bydgoska PESA. Nowoczesne tramwaje wyposażone są m.in. w system klimatyzacji, 9 kamer wewnętrznego monitoringu, przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych. W PESACH zastosowano także system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków. Koszt jednego pojazdu to ok. 8 mln złotych. Znaczną część środków na ten cel udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
Obecnie udział pojazdów niskopodłogowych we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi ponad 61%. (Dla porównania: Kraków – 30%, Elbląg – 25%, Wrocław – 24%, Warszawa – 22%)
Tramwaj niskopodłogowy 120Na PESA Bydgoszcz SA
Charakterystyka ogólna:

 

• część pasażerska w 100% niskopodłogowa i wyposażona w skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniające dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku,
• przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich,
• wnętrze monitorowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej,
• drzwi o szer. 1,3 m pozwalające na wygodną i szybką wymianę pasażerów,
• układ napędowy zapewniający płynny rozruch i hamowanie bez szarpnięć i gwałtownych zmian przyspieszenia,
• system wykrywania i likwidacji poślizgów, funkcjonujący we wszystkich fazach rozruchu i hamowania,
– wydzielona, klimatyzowana kabina motorniczego
• możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i analizy danych.

 

 

Dane techniczne:
Długość tramwaju 30 m
Szerokość tramwaju 2,4 m
Liczba miejsc ogółem 245
w tym siedzących 40
Wózki napędowe 2 szt.
Wózek toczny 1 szt.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 70km/h

Skip to content