Zajezdnia w Nowym Porcie służy gdańskim tramwajom ponad 120 lat. Powstała w 1899 roku jako zaplecze techniczne dla elektrycznych tramwajów.
Jest najstarszą czynną zajezdnią tramwajową w Gdańsku. W 2016 r. zakończyła się gruntowna modernizacja obiektu. Z uwagi na to, że budynek zajezdni pełni też funkcję zabytkową, dlatego podczas przeprowadzania jakichkolwiek prac budowlanych, należy uzyskać pozwolenia konserwatora zabytków. Dokonana modernizacja miała na celu nie tylko poprawę warunków pracy w zajezdni, ale również zachowanie jej wartości historycznej. Projekt objął modernizację hali głównej i hali kuźni oraz przebudowę pomieszczeń warsztatowo-magazynowych i modernizacji ogrzewania. Obecnie w zajezdni stacjonuje 50 tramwajów typu N8C tzw. Dortmundów, pojazdy techniczne i tramwaje zabytkowe.
Czy wiesz, że:
5 marca 2021 pożegnaliśmy kultowe „stopiątki”, tym samym Gdańsk stał się pierwszym miastem w Polsce, spośród tych w których tramwaje kursują nieprzerwanie i które może poszczycić się 100-procentową flotą z niską podłogą. Ostatnie wagony typu 105Na stacjonowały właśnie w zajezdni w Nowym Porcie. Jeden z nich zasili flotę tramwajów zabytkowych.